L’interaction avec la réalité : de la fiction littéraire à l’être-au-monde. "L’Enfant du Liban" du père Mansour Labaki, "L’aveugle de la cathédrale" de Farjallah Haïk, "Khamsin" de Jocelyne J.Awad.

Thèse de doctorat en Sciences du langage, Littératures et civilisations comparées - EHESS
Par Joseph OMRAN
Sous la direction de Annik LOUIS
Année de soutenance 2012
Très honorable

Résumé

Français Anglais
Se référant explicitement à la guerre civile libanaise des années 1975-1978, les trois romans qui constituent le corpus de cette thèse inscrivent l’aventure des héros dans un complexe historique, social, idéologique et psychologique. Les prises de position véhiculées problématisent la question de la qualité de la fiction littéraire et celle de ses valeurs transcendantes. La fiction est ainsi le lieu d’une expérience du monde qui suscite des questions philosophiques sur les relations de l’être à l’univers de sa vie. Selon cette perspective phénoménologique, les structures idéologiques de l’être-au-monde fondent la valeur transcendante de la fiction et sous-tendent les interactions illimitées entre la conscience et l’existence, l’individuel et le collectif, l’absolu et le relatif. Ces fictions témoignent de la synergie du fait littéraire national et l’osmose de mentalités et de goûts qui se perpétue, au travers de la production romanesque, entre l’individuel, le local et l’universel.
Explicitly referring to the Lebanese civil war of 1975-1978, the three novels that form the corpus of this thesis fit the heroes’ adventures in a historical, social, ideological and psychological complex. The views conveyed by these stories problematize the question of the literary fiction quality and that of its transcendent values. Away from the illusion of reality and of the testimony, these fictions are able to build a representational model of universe, constructed interactively between author and reader, mobilizing and reshaping representations of reality. The autonomy of this model is ensured by the consistency principle certified by the relevance of different components, discernible through the disciplinary analyzes, and their incorporation into the fictional device. Thus, fiction is the place of a world experience that raises philosophical questions about the relationship of being to the universe of his life, as this universe, both material and human, manifests itself to consciousness. According to this phenomenological perspective, the ideological structures of the being-in-the-world found the transcendent value of the fiction and underlay the unlimited interaction between the consciousness and the existence, the individual and the collective, the absolute and the relative. Following in the tradition of the Western novel, these fictions reflect the synergy of the national literary fact and the osmosis of mentalities and tastes which perpetuates itself through the production of a novel, between the individual, the local and the universal.