L’ « enfant perdu » et le « pays d’origine ». Construction des origines et expériences migratoires de descendants d’immigrants ouest-africains en région parisienne

Thèse de doctorat en Sociologie - EPHE
Par Lila BELKACEM
Page personnelle
Sous la direction de Michèle LECLERC-OLIVE
Année de soutenance 2013
Très honorable avec félicitations du jury

Résumé

Français Anglais
Cette thèse analyse les processus de construction des origines à partir de cinq terrains menés en région parisienne et au Mali auprès de jeunes, de leur famille et de représentants associatifs et institutionnels : des séjours au Mali pour des “jeunes en difficulté”, une colonie de vacances “au pays”, des rencontres associatives entre jeunes et aînés, des consultations ethnocliniques, des conversations sur Internet. Dans ces situations, une pensée des racines est actualisée, présentant le maintien des liens au pays d'origine comme une condition de réussite et de bien-être. Pour comprendre son succès, la thèse souligne l’importance du contexte socio-historique dans lequel les jeunes font la double expérience de la migration et de la minoration. Interrogeant les concepts de performance et de performativité, elle se centre sur les mécanismes et les effets de la construction des origines en situation, accordant une attention particulière aux rapports de sexe, de classe, de race/ethnicité et de génération.
Aiming to deconstruct some of the representations of the link to the country of origin of descendants of West African immigrants in France, this thesis analyzes the social processes involved in the construction of origins, namely, of what the term origin(s) classically refers to: so-called cultures, traditions, values, identities, but also the places and groups being associated with origins. The analysis is grounded in five ethnographic fieldworks conducted in the vicinity of Paris and in Mali with youngsters, members of their families as well as associative and institutional representatives: experiences of long-term trips in Mali for “people in difficulty”; a summer camp for children of Malian immigrants; association-based gatherings between youngsters and seniors on the issue of associative involvement; ethnoclinical consultations in solve family issues considered to be rooted in cultural matters; conversations on the Internet permeated with the question of the link to origins. In these situations, a reflection about roots is activated, portraying the maintenance of the links to the homeland as conditional to the success and the wellbeing. In order to appreciate the popularity of this thought, this thesis highlights the singular socio-historical context in which descendants of immigrants undertake the double experience of migration (direct or indirect) and that of minorization (social and ethnoracial). Through the concepts of performance and performativity, it focuses upon the mechanisms and effects of situations in shaping the links to the country of origin and draws particular attention to power dynamics rooted in generational ties, sex, class and race/ethnicity.