L’autonomie reproductive au Costa Rica et au Nicaragua : un talon d’Achille dans le processus de laïcisation

Thèse de doctorat en Sociologie - EHESS
Par Laura FUENTES BELGRAVE
Sous la direction de Nathalie LUCA
Année de soutenance 2012
T. B.

Résumé

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Cette thèse interroge les conséquences de l'influence de l'Église catholique sur l’établissement des frontières symboliques à l’intérieur desquelles se sont construits les États-nations du Costa Rica et du Nicaragua. Le maintien de l’affinité élective entre les autorités politiques et religieuses a nui aux tentatives de laïcisation de ces pays : à chaque seuil de laïcisation franchi a succédé un seuil de confessionnalisation qui a pris très largement pour enjeu les droits des femmes. Les États s’emparent de la morale chrétienne pour confisquer les droits des femmes sur leur corps, même si le Nicaragua est devenu laïc tandis que le Costa Rica demeure confessionnel. Les Églises évangéliques et l'Église catholique trouvent un terrain d’entente autour de la défense du « droit à la vie du non-né » et face à l’émergence des droits sexuels et reproductifs. Elles s’allient pour lutter contre l’accès à l’avortement thérapeutique, à la pilule du lendemain et à la fertilisation in vitro. Le populisme, la juridicisation du politique et la resacralisation de « l’ordre naturel » dans les lois, transforment le non-né en sujet de droit, au détriment des droits acquis par les femmes. La laïcité menace ainsi l’identité de la communauté de citoyens.
How to explain the continued restrictions on women's reproductive autonomy which prevails in Costa Rica and Nicaragua? To answer this question, which remains more than ever, this thesis interrogates the consequences of the influence of the Catholic Church on the establishment of symbolic boundaries inside of which were built the Nations-States of Costa Rica and Nicaragua. The maintenance until today of the elective affinity between political and religious authorities has hampered attempts to secularization of these countries: each crossed threshold of secularization was succeeded by a threshold of confessionalization which has taken issue extensively for women's rights. If these rights are ultimately passed from religious control to state control, the secularization process remains incomplete, preventing the emergence of a recognized status of women's freedom to dispose of themselves. States take possession of Christian morality to confiscate their body, even if Nicaragua became secular while Costa Rica remains confessional. This lawlessness is reinforced by the appearance and rapid growth of Evangelical Churches that are supporting the Catholic Church in the political arena with the electoral participation of Pentecostals parties. These religious communities find a common goal about the defense of the "right to life of the unborn" with the emergence of sexual and reproductive rights. They join forces to fight against the access to therapeutic abortion, morning-after pill and in vitro fertilization. This alliance is bearing fruit: therapeutic abortion in Nicaragua is prohibited while the morning-after pill and in vitro fertilization are condemned in Costa Rica. Populism, juridification of politics and resacralization of "natural order" in the law, transform the “unborn” in a subject of law, to the detriment of the rights acquired by women. Secularism is considered a minority value; it threatens the identity of the community of citizens and challenges the Christian foundations of national imaginaries.