Du paraître à l’être : culte de la pureté et construction de soi chez les adolescentes tunisiennes

Thèse de doctorat en Sociologie - Université de Strasbourg
Par Meryem SELLAMI
Page personnelle
Sous la direction de David Le BRETON
Année de soutenance 2011
L’université ne discerne pas de mention

Résumé

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• Sous l'angle de la notion de pureté définie comme l'état originel du corps dans la culture musulmane (Bouhdiba 1982), nous interrogeons la moralisation du corps de la femme dans la société tunisienne aussi bien par des normes d'ordre éthique qu'esthétique. Notre recherche autour du corps, et de sa construction sociale à l'adolescence dans la société moderne s'inscrit dans une perspective socio-anthropologique. L’adolescence étant la période clé de la construction identitaire, et le corps le lieu de la présence au monde, nous étudions comment les adolescentes dessinent leur devenir-femme sur leur peau. À l'adolescence, la peau, en tant qu'enveloppe psychique et charnelle (Anzieu 1985), fait office de support à l'édifice du sentiment d'identité. Sur la peau, nous tentons alors de décrypter le cheminement vers une identité virtuelle (Goffman 1975) faite de négociations entre les idéaux de la féminité ambiants et l'intimité de la jeune fille. Comment se construit l'identité à travers l'apparence dans cette société arabo-musulmane qui cultive la pureté des corps des femmes ?
Tunisia is a meeting point of different, sometimes antagonistic, cultural models – Arab-Islamic, patriarchal, eastern and western – where there exists a range of norms that pertain to the female body. From the perspective of purity norms, the aim of this socio-anthropological research is to shed light on the modes of construction of femininity through the body and appearance in Tunisian teenage girls. These core issues raise several fundamental questions that structure this study. Adolescence being an important time for asserting sexual identity, and the body being the locus for asserting one’s presence in the world, how do adolescent girls mark their development as a woman on their skin by taking into account the social categories of “pure” and “impure”? What are the practical applications of the purity laws in the bodily experiences of adolescents? How do the various cultural models combine in the everyday lives of adolescent girls? Are norms of bodily pureness interiorised and incorporated without resistance by the adolescent girls? The notion of purity is approached in this work in terms of incorporation or embodiment, in other words as the body’s active engagement in the world. The different forms that the relationship to the body and appearance can take in adolescent girls show that they reinterpret and negotiate these behavioural codes. Each in her own way fits them into a long process of identity construction. Their bodily experiences are decoded by a comprehensive approach in order to bring out the repercussions of the purity requirement on their life experiences. This approach is achieved through an analysis in terms of embodiment, to transcend and deconstruct the normative discourse: "while words and concepts distinguish and divide, bodiliness unites and forms the grounds of an empathic, even an universal, understanding," writes the anthropologist M. Jackson.