Des Algériennes en France (1947-1974)

Thèse de doctorat en Histoire - Université Paris-Sorbonne
Par Marc ANDRE
Page personnelle
Sous la direction de Jacques FREMEAUX
Année de soutenance 2014
Prix de la Ville de Paris

Résumé

Français Anglais
Cette thèse prend pour objet d’étude les Algériennes entrées dans la région lyonnaise avant 1962 et opte pour une histoire du contact. Elle examine d’abord le contexte dans lequel ces femmes arrivent. D’une part, les discours et pratiques des journalistes, des photographes, des agents de la préfectures, des démographes, des juges témoignent des préjugés hérités de l’époque coloniale qui effacent les Algériennes ; de l’autre, celles-ci manifestent par leurs habits, leurs pratiques sociales, leurs stratégies de défenses, une conscience des préjugés qui leur permet de s’effacer à leur tour. Cet effacement facilite leur mobilisation dans les différents partis en lutte puisque les Algériennes du MNA comme celles du FLN intègrent les réseaux clandestins. Dépassant l’événement de la guerre, cette thèse replace ensuite les Algériennes dans leurs dynamiques migratoires et leurs parcours en métropole jusqu’en 1962. L’étude des parcours scolaires, de la dynamique socio-professionnelle, du mariage, témoigne d’une diversité des Algériennes présentes dans la région lyonnaise. Des organisations officielles, des associations militantes sont créées pour venir en aide aux migrantes. Mais, loin d’être inactives, simples bénéficiaires d’aides, les Algériennes mobilisent des réseaux qui définissent des nouveaux territoires urbains. Enfin, après 1962, les Algériennes opèrent un certain nombre de choix (nationalité, pays de résidence, lieu de sépulture) qui tous définissent des trajectoires au carrefour d’une réelle insertion et du maintient d’un esprit communautaire sans communautarisme.
This thesis focuses on Algerian women who arrived in Lyon and surrounding areas before 1962. It presents a historical analysis which cross-compares their point of view and that of the metropolitan French, with regard to their interactions. It first examines the context in which these women arrived: the growth of Algerian nationalism and the Algerian War in metropolitan France. On the one hand, it analyses the discourses and social practices of journalists, photograph reporters, authorities, experts in demographics, judges. These discourses and social practices bear witness to the colonial era’s legacy in terms of prejudice and to the way in which this prejudice subjected Algerian women to effacement – the process in which a group of people within a society become less visible because they do not match the characteristics that are expected from them. On the other hand, through their social habits and defence strategies, these women showed their consciousness of the stereotypes affecting them: they subjected themselves to effacement and used it strategically as a camouflage. During the Algerian War, as it took shape in metropolitan France, effacement facilitated their mobilization in the two opposing parties: both FLN and MNA integrated women in their clandestine networks. This research analyses all the aspects of their involvement in the struggle: clandestine actions, repression prison, violence, mourning, flight, etc. Beyond the war as an event, this thesis moves on to resituate Algerian women in their migratory dynamics and their process of settling in, in metropolitan France, up to 1962. The study of their education, socio-professional insertion, and marriages highlights the diversity of Algerian women living in Lyon and surrounding areas. Although they benefited from welfare, they were far from being idle, and created networks that defined their own urban territories. More generally speaking, Algerian women formed a discreet diaspora. Based on a study of the press and on interviews and previously unpublished sources, this thesis highlights the evolution of a media discourse on Algerian women and cross-compares it with a sociological data base. This allows us to lay the foundations of an original form of social integration after 1962 which is community-based but not communitarian as made visible by the evolution of the association Amicale des Femmes Algériennes. It is the result of a series of cultural and political resistances in relation to which and with which Algerian women constructed their identity in metropolitan France.