De la cause des femmes au marché de l’égalité. L’émergence de L’espace de l’accompagnement à l’égalité professionnelle en France (1965-2012)

Thèse de doctorat en Sociologie - Université Jean Jaures Toulouse 2
Par Soline BLANCHARD
Page personnelle
Sous la direction de Nicky LE FEUVRE
Année de soutenance 2013
Très honorable avec félicitations du jury

Résumé

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Comment penser conjointement la (re)production et le changement en matière d’inégalités des sexes ? Telle est la question abordée dans cette thèse, au prisme des protagonistes impliqués dans l’accompagnement des démarches de promotion de l’égalité professionnelle femmes/hommes au sein des organisations. À partir d’une expérience personnelle envisagée d’un point de vue réflexif et d’un large corpus de données écrites et orales, dont une centaine d’entretiens, elle propose d’étudier trois dynamiques (d’institutionnalisation, de marchandisation et de professionnalisation) perceptibles au sein de l’ « espace de l’égalité professionnelle » depuis le milieu des années 1960, en France. Cette thèse permet d’éclairer les enjeux scientifiques et sociaux se manifestant autour des activités dédiées à la promotion de l’égalité des sexes. Elle fait de plus écho aux préoccupations de plusieurs communautés de recherche (études genre, sociologie de l’action publique, des professions et des marchés).
Is it possible to analyse simultaneously the (re)production and transformation of gender inequalities? This thesis aims to address this question, by focussing on women and men who are invested in accompanying organisations towards the promotion of equal opportunities in employment. By taking a reflexive stance on the author’s personal experience and by constructing a rich corpus of written and oral data, including almost one hundred interviews, this thesis uncovers three social processes (institutionalisation, marketization and professionalization), which have characterised the “equal opportunity in employment field” in France, since the mid-1960s. The research underscores the weak institutionalisation of equal opportunity measures in the French context over the period studied. It also reveals the “uncertain” nature of the job and business opportunities related to accompanying organisations in the promotion of equal opportunities in employment. The thesis illustrates the difficulties associated with organising a field that is invested by individuals originating from very diverse horizons, with varied know-how and qualifications. Two factors seem to play a major role in determining the denial of the “professional” nature of the activities studied here: the highly gendered characteristics of the field in question and the more general discredit of anything associated with feminism in France. This thesis sheds light on the scientific and social issues that are raised by activities related to the promotion of equal opportunities in employment. From a trans-disciplinary perspective, it echoes contemporary discussions within several research communities, including: Gender Studies, Social Policy, Economic Sociology and Sociology of the Professions.